Suhlasim s Danielom, priorita operatorov * a / je rovnaka a ide sa zlava doprava. Aby vsetko za / bol menovatel, muselo by to byt v zatvorke. Alebo ako inak by si zapisal, aby menovatel bol len 2 a cely “zlomok” sa nasobil zatvorkou?
Ujo bez mena, prehliadas, ze pocnuc prvou, lavou dvojkou, je vyraz 2(2+1) jednoclen, a preto ak mas delit sestku, tak ju musis delit tymto jednoclenom a nie jeho polclenom
6/2+1 ≠ 6/(2+1)
6/2(1+2) ≠ 6/(2(1+2))
násobenie a delenie sú rovnosenné, takže najskôr vydelíme a potom vynásobíme. ak chceme uprednostniť operáciu druhú v poradí, musíme tam dať ďalšie zátvorky, ktoré hovoria, že všetko za lomkou je pod zlomkovou čiarou
Jednoclen nemusi byt v zatvorke, ved koniec koncov je to jednoclen, takze ak chces aby platila rovnost v tvojom stvrtom vyraze, tak ho zapis na pravej strane takto: ...=(6/2)(1+2). Lebo zatial to hras na matelka, co nema diplomovku. Vrat skole vysvedcenie a znamku z poctov
@nepochop
Zložený počtový výraz je počtový výraz, ktorý obsahuje viac než jeden počtový úkon, napríklad: 3 + 2 * 3 alebo 4 / 2 + 2 * 3 alebo 8 / 2 - 4
Operácie sa vykonávajú zľava doprava, násobenie a delenie však majú prednosť pred sčítaním a odčítaním. Pokiaľ sa majú operácie vykonať v inom poradí, použijú sa zátvorky. Najprv sa vykonajú operácie v zátvorkách.
@ja-som-ja:
4:2x2 je 4, potial si v skole daval pozor, a aj potial, ze potrebujes osadit zatvorky, takze 4:(2x2) je uz 1.
A presne v tom vsetci deviatkari robite chybu, ze v priklade, ktory zatvorky ma uz v zadani, stratite zatvorky z nicoho nic:
6:2(1+2) vsetci deviatkari vedia zmenit na 6:2(3), no a potom to odrazu stotoznia so 6:2.3, odstrania zatvorku len jej vynechanim v zapise...
Za lekcie poctov beriem 20e/1hod a za lekcie vysokej matematiky 50e/1hod. Poznamka: nechavam aj prepadavat a opakovat rocnik, peniaze nevraciam, peniaze prepadnu v moj prospech, prepadlikov rad budem doucovat i o rok, hoc s rovnakym ziskanim/neziskamin vedomosti...trvaly prijem mam u deviatkarov zaisteny!
Co je to deviatkar? Ked som to dal do Googlu tak to naslo presne 1 vysledok, kde to slovo je naozaj pouzite. Ma to byt deviatak, alebo niekto, kto studuje este len zakladnu skolu, alebo niekto, kto nesiel ani len na strednu a teda ma vychodenych len devat rocnikov ZS?
Deviatkari su ti, ktori vypocitali vysledok 9. Ak si vypocital vysledok 1, si jednotkar, no deviatkari si nezasluzia dostat ani znamku 5, byt patkar by pre mich bola pochvala, nestaci stupnuca 5 znamok :), preto az deviatkar
Petersonm dufam ze zatial nikoho nedoucujes, lebo nas zvladnute zaklady. Zatvorky prioritizuju operacie iba a vylucne v nich.
Ozaj definuj prosim pojem jednoclen, lebo si ho sem zaviedol, ale nevysvetlil si, co si pod nim predstavujes. I ked na spravny vysledok to nebude mat vplyv.
Tiez by ma zaujimala tvoja odpoved na Danielovu poslednu otazku.
Dakujem za peknu diskusiu.
Ani som nemyslel, ze v sviatocny den bude tolko ludi travit cas za pocitacom a rozmyslet nad matematickymi vecami.
Moj nazor, a co si pamatam z matematiky je:
najprv zatvorka 1+2=3 - vykonanim vypoctu v zatvorke sa zatvorka rusi a dostavame tvar: 6:2.3=
Ako nas p. profesorka ucila, pri rovnocennych operaciach postupujeme z lava do prava t.j. 6:2=3 a nasledne 3.3=9
Vzdy som si myslel, ze matika je exaktna a prisne logicka veda, mna vsak na danom probleme skor zaujal fakt, ze 2 zapisy tej istej matematickej ulohy davaju rozne vysledky. Slovne opisane: delenie jedneho prirodzeneho cisla, prirodzenym cislom druhym, ktore je vysledkom operacie scitania a nasledneho nasobenia.
Jeden zapis som uz dal - 6:2.(1+2)=?
a druhy:
6
--------- =
2.(1+2)
Ako toto riesit? Dobre, prva zatvorka a tak dostaneme:
6
-------- = 1
2.3
ja-som ja | 25.12.2021 15:07
Ano, ja ta rozumiem. Pri tom zapise ako navrhujes by sme dosli k vysledku ako u povodneho zadania.
Ale aj moj zlomok, obsahuje vsetky operacia ako tvoj zlomok, resp ako povodne zadanie. A dokonca pri jeho zapise idem z lava do prava - tak sa to ma.
Ja by som skor chcel vediet, co je zle, nespravne, nelogicke(?) na zadani ktore som dal ako zlomok, ked slovne opisana uloha prevedena do matamatickych symbolov dava pri dvoch roznych zapisoch rozne vysledky?
https://www.youtube.com/watch?v=nXVjUWC4puo
6 / 2*(2 + 1) = 9
Kroky výpočtu
Delenie: 6 / 2 = 3
Sčítanie: 2 + 1 = 3
Násobenie: výsledok kroku č. 1 * výsledok kroku č. 2 = 3 * 3 = 9
Daniel, sestka sa ma delit menovatelom, a nie iba cislom dva, spravne to ma nepochop
petersonm | 24.12.2021 14:37 -> Ja nejdem superit, len som ako protiklad dal vypocet z ineho zdroja. Tak som zvedavy, ako to vlastne potom je.
BTW, stastne a vesele. :D
Suhlasim s Danielom, priorita operatorov * a / je rovnaka a ide sa zlava doprava. Aby vsetko za / bol menovatel, muselo by to byt v zatvorke. Alebo ako inak by si zapisal, aby menovatel bol len 2 a cely “zlomok” sa nasobil zatvorkou?
https://youtu.be/URcUvFIUIhQ
Ja tam nevidim / ale :
Ujo bez mena, prehliadas, ze pocnuc prvou, lavou dvojkou, je vyraz 2(2+1) jednoclen, a preto ak mas delit sestku, tak ju musis delit tymto jednoclenom a nie jeho polclenom
6/2+1 ≠ 6/(2+1)
6/2(1+2) ≠ 6/(2(1+2))
násobenie a delenie sú rovnosenné, takže najskôr vydelíme a potom vynásobíme. ak chceme uprednostniť operáciu druhú v poradí, musíme tam dať ďalšie zátvorky, ktoré hovoria, že všetko za lomkou je pod zlomkovou čiarou
6
------ = 6/(2(1+2))
2(1+2)
6
-(1+2) = 6/2(1+2)
2
Jednoclen nemusi byt v zatvorke, ved koniec koncov je to jednoclen, takze ak chces aby platila rovnost v tvojom stvrtom vyraze, tak ho zapis na pravej strane takto: ...=(6/2)(1+2). Lebo zatial to hras na matelka, co nema diplomovku. Vrat skole vysvedcenie a znamku z poctov
Samozrejme, ze 9.
Jednoclen - to je nejaka novinka v matematike? :)
Co si robil na stedry den?
Diskutoval som sa na gulasi s ostanymi o priorite operatorov v artimetickych vyrazoch. :D
Mne to príde tiež 9
Ale výpočet na 5minutove video ma pobavilo. (Pretacala som)
Lodovik vies si snad predstavit prijemnejsie travenie stredreho dna? :D
Wolphram alpha hovorí , že výsledok je 1.
https://www.wolframalpha.com/input/?i=6%3A2%281%2B2%29%3D%3F
@nepochop
Zložený počtový výraz je počtový výraz, ktorý obsahuje viac než jeden počtový úkon, napríklad: 3 + 2 * 3 alebo 4 / 2 + 2 * 3 alebo 8 / 2 - 4
Operácie sa vykonávajú zľava doprava, násobenie a delenie však majú prednosť pred sčítaním a odčítaním. Pokiaľ sa majú operácie vykonať v inom poradí, použijú sa zátvorky. Najprv sa vykonajú operácie v zátvorkách.
https://sk.wiki...3%BD_v%C3%BDraz
@Xytrolin: wolphram alpha ti dal preto vysledok 1, lebo tam delenie si zadal ako : ale : je tam pomer, delenie sa tam zadava ako / Potom ti uz da 9.
@SMQ Takze spravna odpoved je 1:1 :)
@ja-som-ja:
4:2x2 je 4, potial si v skole daval pozor, a aj potial, ze potrebujes osadit zatvorky, takze 4:(2x2) je uz 1.
A presne v tom vsetci deviatkari robite chybu, ze v priklade, ktory zatvorky ma uz v zadani, stratite zatvorky z nicoho nic:
6:2(1+2) vsetci deviatkari vedia zmenit na 6:2(3), no a potom to odrazu stotoznia so 6:2.3, odstrania zatvorku len jej vynechanim v zapise...
Za lekcie poctov beriem 20e/1hod a za lekcie vysokej matematiky 50e/1hod. Poznamka: nechavam aj prepadavat a opakovat rocnik, peniaze nevraciam, peniaze prepadnu v moj prospech, prepadlikov rad budem doucovat i o rok, hoc s rovnakym ziskanim/neziskamin vedomosti...trvaly prijem mam u deviatkarov zaisteny!
Co je to deviatkar? Ked som to dal do Googlu tak to naslo presne 1 vysledok, kde to slovo je naozaj pouzite. Ma to byt deviatak, alebo niekto, kto studuje este len zakladnu skolu, alebo niekto, kto nesiel ani len na strednu a teda ma vychodenych len devat rocnikov ZS?
Deviatkari su ti, ktori vypocitali vysledok 9. Ak si vypocital vysledok 1, si jednotkar, no deviatkari si nezasluzia dostat ani znamku 5, byt patkar by pre mich bola pochvala, nestaci stupnuca 5 znamok :), preto az deviatkar
@ja-som-ja: vysledok zadania si nedal!
Nebudem tu polemizovat, co je spravne, lebo nie som ziadny matematik, ale by ma zaujimalo, ako sa prepise zlomok
6
-(1+2)
2
a ako
6
------
2(1+2)
a ako
6(1+2)
-------
2
do prikladu bez zlomku?
Petersonm dufam ze zatial nikoho nedoucujes, lebo nas zvladnute zaklady. Zatvorky prioritizuju operacie iba a vylucne v nich.
Ozaj definuj prosim pojem jednoclen, lebo si ho sem zaviedol, ale nevysvetlil si, co si pod nim predstavujes. I ked na spravny vysledok to nebude mat vplyv.
Tiez by ma zaujimala tvoja odpoved na Danielovu poslednu otazku.
Dakujem za peknu diskusiu.
Ani som nemyslel, ze v sviatocny den bude tolko ludi travit cas za pocitacom a rozmyslet nad matematickymi vecami.
Moj nazor, a co si pamatam z matematiky je:
najprv zatvorka 1+2=3 - vykonanim vypoctu v zatvorke sa zatvorka rusi a dostavame tvar: 6:2.3=
Ako nas p. profesorka ucila, pri rovnocennych operaciach postupujeme z lava do prava t.j. 6:2=3 a nasledne 3.3=9
Vzdy som si myslel, ze matika je exaktna a prisne logicka veda, mna vsak na danom probleme skor zaujal fakt, ze 2 zapisy tej istej matematickej ulohy davaju rozne vysledky. Slovne opisane: delenie jedneho prirodzeneho cisla, prirodzenym cislom druhym, ktore je vysledkom operacie scitania a nasledneho nasobenia.
Jeden zapis som uz dal - 6:2.(1+2)=?
a druhy:
6
--------- =
2.(1+2)
Ako toto riesit? Dobre, prva zatvorka a tak dostaneme:
6
-------- = 1
2.3
A vcul babo rad.
ja-som ja | 25.12.2021 15:07
Ano, ja ta rozumiem. Pri tom zapise ako navrhujes by sme dosli k vysledku ako u povodneho zadania.
Ale aj moj zlomok, obsahuje vsetky operacia ako tvoj zlomok, resp ako povodne zadanie. A dokonca pri jeho zapise idem z lava do prava - tak sa to ma.
Ja by som skor chcel vediet, co je zle, nespravne, nelogicke(?) na zadani ktore som dal ako zlomok, ked slovne opisana uloha prevedena do matamatickych symbolov dava pri dvoch roznych zapisoch rozne vysledky?
ja-som ja | 25.12.2021 15:20
Ano to by malologiku a odpovedalo by to aj na zadanie.
Klobuk dole.